מחוברות: שתי דירות שיכון ישנות הפכו לפנינה לופטית אחת

מאת בניין ודיור

קיר משותף בבניינים צמודים בירושלים נתן את האות למהפך תכנוני מורכב: איחוד בין שתי דירות שהפכו לאחת, רב מפלסית באווירה לופטית. הימצאותם של עמודים לא פגמה בעיצוב, אלא להפך – יצרה חללים מסקרנים עם אופי ועניין

בין שתי הדירות נפרץ פתח גדול כדי ליצור חלל אחד

 

הדירים: זוג + 2
מיקום: ירושלים
השטח: 150 מ"ר
תכנון, עיצוב פנים וסטיילינג: אפרת שמי

שתי דירות שיכון קטנות בשני בניינים צמודים אוחדו לדירה אחת ותוכננו מחדש בשיפוץ מסיבי. למרות שמדובר בשני בניינים, לשתי הדירות שהפכו לאחת היה קיר משותף והדבר אפשר את חיבורן. עקב צירוף שתי הדירות ליחידה אחת, היה צורך לשנות את מיקום הפונקציות. לדוגמה, חדרי השינה הפכו לחלל המגורים, המטבח לחדר עבודה והמרפסת לחדר רחצה. השיפוץ כלל הריסה מוחלטת של הדירה העליונה, שהייתה מוזנחת מאוד ולא שופצה מעולם, וכלל התאמה של הדירה התחתונה למרחב החדש. שינויים אלה וכן שני המפלסים יצרו חלל לא שגרתי שיש בו אווירת לופט, למרות שמדובר בשתי דירות שיכון שנבנו בשנות החמישים.

קיר משותף אפשר את החיבור

 

 

בין שתי הדירות שהפכו לאחת נפרץ פתח גדול כדי ליצור חלל אחד. הקיר, שבו נוספו שלושת החלונות הגדולים לאורך הסלון, הפך למקור האור הטבעי היחיד בדירה המוגבהת. היות ששתי הדירות אינן במפלס אחד, נבנו מספר מדרגות רחבות בין שתי הדירות. עקב שינויים קונסטרוקטיביים שנעשו במבנה היה צורך לחזק את העמודים והקורות הנושאות עם פרופיל ברזל. במקום להסתירם בחרה המעצבת לעבות ולהדגיש אותם עם חיפוי לוחות גבס. כמו במקרים רבים, פרטים שנראים בהתחלה כחיסרון הופכים בהמשך ליתרון ויוצרים חלל שיש בו עניין ויופי. למשל, העמוד במפלס העליון מגדיר את מיקום פינת הישיבה, והקורות משלושת צדדיו יוצרות משחק מעניין בתקרה.

בדירה התחתונה, בה גרו הדיירים לפני השיפוץ, מוקמו שני חדרי ילדים, חדר רחצה / שירותי אורחים, פינת עבודה פתוחה, מטבח ופינת אוכל. בדירה המוגבהת מוקמו חדר מגורים, חדר הורים עם חדר רחצה צמוד וחדר עבודה סגור. הספרייה נבנתה בשילוב של מדפי גבס ומדפי עץ והיא מסתירה את דלת הכניסה של הדירה המוגבהת. הבחירה במדפי גבס הייתה מטעמי תקציב וגם משום שכך ניתן היה לקבל ספרייה ללא מחיצות אנכיות. שילוב מדפי העץ תוכנן כדי לשבור מעט את מראה מדפי הגבס שהיה נפוץ בעבר.

 

אריחי גרניט פורצלן בגוון אפור בהיר דמוי בטון

חלונות גדולים בסלון הם מקור האור הטבעי היחיד בדירה המוגבהת

העמודים עובו והודגשו בחיפוי לוחות גבס

השטח המשותף בשתי הדירות שהפכו לאחת רוצף מחדש עם אריחי גרניט פורצלן גדולים בגוון אפור בהיר דמוי בטון, והחדרים – עם פרקט במראה וינטג'. המטבח שתוכנן בשיפוץ הראשון לפני שנים הוא צר וארוך, היות שהשטח בו נמצא היום שולחן האוכל שימש בעבר כחדר המגורים והיה צריך להקצות לו שטח גדול ככל האפשר. במטבח הוחלפו חזיתות הארונות והן עם מסגרת דקה ושטוחה. הידיות המוזהבות בצורת פלח הותקנו בחלק העליון של כל חזית. צמוד לגומחת המקרר התווסף אי המשלב ברזל ועץ אלון – חומרים שחוזרים גם בשולחן האוכל .המקרר נמצא בגומחה בנויה מגבס ולידו עמוד וקורת ברזל שלא ניתן היה לפרק, לכן הוחלט להדגיש את הפרט הזה גם בחלל שנוצר מעל המקרר.
 

גומחה מגבס ופרט מודגש בחלל שמעל המקרר

ברזל ועץ אלון באי ובשולחן האוכל

גומחה מגבס ולידה עמוד וקורת ברזל

חדר הרחצה של הילדים, המשמש גם כשירותי אורחים, רוצף עם אריחים המדמים ריצוף טראצו, והקירות חופו באריחים לבנים מרובעים. הרובה שהותקנה היא בגוון אפור בהיר ויוצרת מעין רשת עדינה על גבי הקירות. פרט זה אופייני לעיצוב הנורדי, החביב על הדיירת ועל המעצבת. חדר הרחצה של ההורים, שהיה בעבר מרפסת סגורה, רוצף עם אריחים דמויי "פח דמעות" בגוון נחושת, והקירות חופו באריחים גדולים בגוון אפור בהיר. הברזים שנבחרו הם בגוון מוזהב ובמראה תעשייתי. ארון חדר הרחצה נצבע בירוק, צבע שנבחר אחרי ניסיונות רבים. משטח השיש המדוקק הוא בגוון בז' אפור. למקלחונים בשתי היחידות נבחרו פרופילים שחורים ודקים וכך התקבל בשתי הדירות שהפכו לאחת מראה אחיד.
 

ברזים בגוון מוזהב ובמראה תעשייתי אצל ההורים

ריצוף עם אריחים דמויי "פח דמעות" בגוון נחושת

הדיירים ביקשו מקום לחדר עבודה סגור היות ששניהם אקדמאים העוסקים במחקר והוראה וזקוקים למקום שקט לעבודתם. כמו כן, ביקשו לשמור על קו צנוע ונקי בכל הבחירות בשתי הדירות שהפכו לאחת ועל תקציב מהודק. הרהיטים הניידים, למשל, מלווים את הדיירת כבר שנים רבות, ועל מנת להימנע מהוצאה גדולה הוחלט להשאירם ללא שינוי. מכיוון שזה הפרויקט השלישי בו עובדת המעצבת בשיתוף עם הדיירת, היא בטחה בה ותהליך העבודה היה מהנה במיוחד בעקבות ידידות ושפה משותפת שנוצרו בין השתיים עם השנים.

רשימת ספקים חלקית:

קבלן: אברהים ומוחמד אלצגיר
אלומיניום: מג'די ג'עבר
נגרות: נגריית ג'עבר, האסם
משטחים: פרביטל
כלים סניטרים, ריצוף, חיפוי ופרקט: בוטיק קרמיק
תאורה: אס.טי. אור
ידיות: טיראדור
ציור אקריליק: קלמן שמי