יוצרים, סיפור אהבה

הבית של בני הזוג אפרת וקלמן ליטבק-שמי משלב בהרמוניה בין עיסוקיהם – ציור ועיצוב פנים
מאת: גלית סני צילום: אפרת ליטבק-שמי

את ביתה בגג של בניין דירות ברמת השרון בחרה אפרת ליטבק-שמי לעצב בשונה מחמש יחידות הדיור הקיימות בבניין אותו תכנן האדריכל יונתן מונג'ק. ליטבק-שמי, אדריכלית ומעצבת פנים עם ניסיון רב בתחום בוחרת בעבודותיה לתכנן את הבית כמקום אינטימי שחוצץ בין הפרטי לציבורי, ובביתה שלה עשתה זאת באמצעות יצירת חלל המאחד בין אהבותיהם של דיירי הבית – אמנות ועיצוב.

הכניסה לבית מתחילה מטיפוס חצי קומה בגרם מדרגות צר, שעם הכניסה לבית נפתח לחלל המגורים שמתחבר למטבח, לפינת אוכל ולמרפסת הגג. כבר בכניסה מוצג ציור אקריליק גדול על קנבס של האמן ובעל הבית, קלמן שמי, שנדמה שאופיו משרה על הסלון את יופיו הנקי ומקבע את הצבעוניות העדינה של צבעי האדמה בחלל. הבית כולו מרוצף ברצפת אבן שחופתה בפרקט אלון טבעי תלת-שכבתי והמוטו שעמד בפני ליטבק-שמי כבאה לעצב את ביתה היה – עדיף המעט על הרב.

המטבח תוכנן בצורת ריש כאשר בין החלונות מיקמה ליטבק-שמי חצי אי ושולחן אוכל מלבניים. מעל חצי האי הוסיפה משטח עבה עשוי אבן קיסר אפורה בגימור מט שמשלים את מראהו המיוחד של המטבח. ארונות המטבח יוצרו מעץ מייפל גושני והותקנו בו ידיות אינטגראליות (כשכל ידית משמשת לפתיחת שתי מגירות), מה שמייצר תחושת ניקיון, קלילות וסדר במראה המטבח. שולחן האוכל נבנה מעץ אלון מבוקע ולעתים קרובות הוא הופך למרכז ההתרחשות בבית – כאשר בני הזוג מארחים בו משפחה וחברים. מעל לשולחן הותקנו בתוך שקע גבס שנצבע בשחור מנורות שבסיסם אבד.

בחצי הקומה מעל קומת הכניסה מוקם חדר העבודה של ליטבק-שמי שפתוח לחלל המגורים. בחדר העבודה בחרה ליטבק שמי להציב קיר לבנים שנשטף בצבע לבן ופינת המחשה שמוסתרת בנישה. חדר האורחים וחדר הרחצה תוכננו בצמוד לחדר העבודה.
יחידת ההורים עוצבה בשילוב עם סטודיו ומרפסת המשקיפים לנוף הים. בחדר הרחצה חופתה הרצפה באריחים והקירות עברו טיוח אקרילי אשר נצבע בצבע אקרילי שקוף ומעליו שכבת לכה המונעת חדירת מים. מעל האמבטיה תוכנן sky light מוגן בזכוכית חלבית אטומה. עקב הגדלת חדר הרחצה היה צורך באיטום מספר חלונות על ידי קיר גבס צבוע, שמבחוץ קיבל מראה של תריס גלילה לצד החלון. בחדר השינה חופתה הרצפה בפרקט למינציה בהיר שאף נבחר להקיף את חזיתות המיטה. עקב שינויים בגובהי התקרות בחרה המעצבת לצבוע את התקרות באותו גוון של אפור.

האנשים מאחורי הקירות
שאלות ותשובות לאדריכלית ומעצבת הפנים אפרת ליטבק-שמי

מהי הפינה האהובה עלייך בבית?
הפינה האהובה עליי בבית הינה פינת האוכל המהווה את לב ליבו של הבית, מבחינתי היא מחליפה את השימוש הנפוץ בחלל המגורים.

מה היה החלק האהוב עלייך בתהליך?
החלק האהוב עליי בתהליך היה שלב התכנון שנתפש בעיני כקסום ומרתק. אני אוהבת את ההתמודדות בכל פרוייקט מחדש עם האילוצים והמגבלות של כל בית ואני חשה מאותגרת מכך. אני רואה בתהליך התכנון מעין תשבץ אותו עליי לפתור בצורה הטובה ביותר תוך שאני מוודא שכל חלקיו משלימים זה את זה. חשיבות עליונה בעיני הוא האיזון בין כל החלקים והאלמנטים בחלל.

עם איזה אדריכל היית רוצה לשלב כוחות?
הייתי משלבת כוחות בשמחה עם האדריכל אנדרה ג'קמיין (ANDRE' JACQMAIN) שבמשרדו עבדתי במשך שבע שנים. בעיניי הוא אדריכל מיוחד במינו. ג'קמיין הוא אחד האדריכלים המובילים בבלגיה ושתיתי את דבריו בצמא במשך כל הזמן שעבדתי איתו. התרשמתי בעיקר מתפיסתו המיוחדת את האדם בתוך החלל ואת יכולתו למזג אדריכלות צנועה יחד עם האדם בתוכה.

אם לא היית מעצבת פנים, באיזה מקצוע אחר היית בוחרת?
ייתכן שהייתי בוחרת בתחום הניהול. ליצירת בית חדש דרוש, בנוסף לידע המקצועי, כושר ארגון וניהול.